Στην τελική ευθεία οι προτάσεις των κοινωνικών εταιρειών για τη διαμόρφωση του κατωτάτου μισθού από την 1η Απριλίου
Στις 22 Μαρτίου το υπουργικό συμβούλιο θα αποφασίσει για τον νέο κατώτατο μισθό των υπαλλήλων και το κατώτατο ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών.
Στο ναδίρ η αγοραστική ικανότητα των μισθωτών, πίσω από Ρουμανία, Κροατία, Λιθουανία, Σλοβενία και Πολωνία
Οι εργοδοτικές οργανώσεις στις εκθέσεις τους προς το ΚΕΠΕ λίγες ημέρες πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία για τον βασικό μισθό που θα ισχύσει από την 1η Απριλίου δηλώνουν ότι δεν μπορούν να δώσουν αυξήσεις πάνω από 3%-3,5% ενώ οι επιχειρήσεις-μέλη τους διανύουν μία από τις καλύτερες περιόδους των τελευταίων δύσκολων χρόνων. Την ώρα που η ελληνική κοινωνία βιώνει ένα πρωτοφανές κύμα ακρίβειας που αποδεδειγμένα δεν συνδέεται με το σπιράλ κερδών-τιμών, αλλά προέρχεται σε μεγάλο βαθμό και από τον πληθωρισμό κερδών, την αναποτελεσματικότητα των ελέγχων και την ολιγοπωλιακή δομή της αγοράς, οι προτάσεις του ΣΕΒ, του ΣΒΕΕ (Βιομηχανίες Βορείου Ελλάδας), της ΕΣΕΕ αλλά και της ΓΣΕΒΕΕ για την αύξηση του κατώτατου μισθού δεν ξεπερνούν το όριο του πληθωρισμού.
Ολοι πλην του ΣΕΤΕ, της εργοδοτικής οργάνωσης των επιχειρηματιών στον κλάδο του τουρισμού που προτείνει αυξήσεις ακόμη και 5%, καθώς έχει ήδη υπογράψει κλαδική σύμβαση με ποσοστό που μπορεί να υπερκαλύψει ακόμη κι αυτήν την αύξηση στον κατώτατο μισθό.
Με δεδομένο ότι ο πληθωρισμός το 2023 ήταν 3,5%, ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος προτείνει η αύξηση στα κατώτατα όρια «να κινηθεί σε εύρος από 3,6%-3,8%, ούτως ώστε να αναπληρωθούν οι απώλειες των εισοδημάτων για το 2023 κατά τη διάρκεια του 2024. Αυτό πρακτικά σημαίνει κατώτατος μισθός περί τα 810 ευρώ».
Ακόμη και η ΓΣΕΒΕΕ, η οργάνωση των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων η οποία θεωρητικά αποτελεί τον καλύτερο «σύμμαχο» των μισθωτών αφού η πορεία των επιχειρήσεων εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την αγοραστική δυνατότητα, δηλώνει ευθαρσώς ότι δεν μπορούν τα μέλη της να δώσουν αυξήσεις πάνω από τον πληθωρισμό αιτιολογώντας τις προτεινόμενες χαμηλές αυξήσεις με την επιβάρυνση από τον τελευταίο φορολογικό νόμο και ειδικότερα τον νέο τεκμαρτό τρόπο φορολόγησης των ατομικών επιχειρήσεων, ενώ ταυτοχρόνως προτάσσει και τις διεκδικήσεις της για κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, την καθιέρωση ακατάσχετου επιχειρηματικού λογαριασμού και μια νέα γενναία ρύθμιση οφειλών προς το Δημόσιο.
Οι χαμηλές πτήσεις των εργοδοτών δεν αποκλείεται να δώσουν τη δυνατότητα στον πρωθυπουργό να επαναλάβει την «έκπληξη» του 2023, όταν σε διάγγελμά του ανακοίνωσε αυξήσεις 9,7% (50 ευρώ) παρά την πρόταση των εργοδοτικών οργανώσεων, που είχε ως αποτέλεσμα ο κατώτατος μισθός από 663 ευρώ να αυξηθεί σε 713 (μεικτά) το 2022 και τα 780 ευρώ το 2023.
Τη διαφορά κάνει και πάλι η ΓΣΕΕ που με τη συγκροτημένη ανάλυση του ΙΝΕ προτείνει αύξηση του κατώτατου μισθού στα 908 ευρώ. Το ποσό αυτό προκύπτει από τον εξής συνδυασμό: ο κατώτατος να αντιστοιχεί στο 60% του μεικτού διάμεσου μισθού πλήρους απασχόλησης, ο οποίος το 2023 είχε υπολογιστεί στα 1.443 ευρώ, και σε αυτόν να προστεθεί ένα 2,5% από την αύξηση της παραγωγικότητας της εργασίας, συν 2,6% από τον προσδοκώμενο πληθωρισμό.
Επίσης, η ΓΣΕΕ υποστηρίζει ότι πρέπει επιτέλους να ισχύσει η Οδηγία της Ευρωπαϊκής Ενωσης που καλεί τα κράτη-μέλη να αναλάβουν δράση ώστε το ποσοστό των συλλογικών διαπραγματεύσεων και συμβάσεων να καλύπτει τουλάχιστον το 80% των μισθωτών.
Διάμεσος μισθός
Γιατί χρειάζεται η αντιστοίχιση με το 60% του διάμεσου μισθού; Διότι ο διάμεσος μισθός αποτελεί το κατώφλι για να μη διαβεί ο μισθωτός το κατώφλι της σχετικής φτώχειας και η αντιστοίχιση με το 60% αυτού τον βοηθά να αντεπεξέλθει στοιχειωδώς στο κύμα ακρίβειας.
Και για το πώς η ακρίβεια απορροφά το διαθέσιμο εισόδημα των μισθωτών το ΙΝΕ παραθέτει τους εξής δείκτες της Eurostat:
- η Ελλάδα έχει το 4ο υψηλότερο ποσοστό στην Ε.Ε. ως προς τη συνολική δαπάνη των πιο φτωχών νοικοκυριών για είδη διατροφής και μη αλκοολούχα ποτά, καθώς απορροφούσε το 36,9% του διαθέσιμου εισοδήματός τους
- με βάση στοιχεία του 2022, στην Ελλάδα το ποσοστό των νοικοκυριών που αντιμετώπιζαν συνθήκες σοβαρής και υλικής στέρησης ήταν 44,5%, δηλαδή 25,8 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερο από τον μέσο όρο της Ε.Ε. των 27
- το ποσοστό των ατόμων για τα οποία το κόστος στέγασης υπερέβαινε το 40% του διαθέσιμου εισοδήματός τους ξεπερνούσε το 77,3%
- το α’ εξάμηνο του 2024 ο μηνιαίος κατώτατος μισθός στην Ελλάδα, αν και αυξημένος έναντι του αντίστοιχου περσινού διαστήματος, διαμορφώνεται στις 1.031 μονάδες, επίπεδο που είναι το 8ο χαμηλότερο μεταξύ των 22 κρατών-μελών για τα οποία υπάρχουν επικαιροποιημένα στοιχεία.
Υπενθυμίζεται ότι σε ό,τι αφορά τη διαδικασία έως την 1η Μαρτίου όλα τα υπομνήματα των φορέων καθώς και η έκθεση των εξειδικευμένων επιστημονικών και ερευνητικών φορέων πρέπει να διαβιβαστούν στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) για να συνταχθεί το Σχέδιο Πορίσματος Διαβούλευσης.
Στη συνέχεια το Σχέδιο του Πορίσματος Διαβούλευσης θα πρέπει να ολοκληρωθεί έως τη 15η Μαρτίου ώστε η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Δόμνα Μιχαηλίδου, να εισηγηθεί μέχρι τις 22 Μαρτίου, στη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, τον νέο κατώτατο μισθό των υπαλλήλων και το κατώτατο ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών.
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.