Οι παραβατικοί εκμεταλλεύονται τις οικονομικές δυσκολίες των πρατηριούχων για να αγοράσουν την επιχείρηση, υπερκαλύπτοντας τις οικονομικές τους απαιτήσεις, αφού το εμπόριο καυσίμων είναι ιδανικό για το ξέπλυμα χρήματος
Η δολοφονία του μέλους της λεγόμενης Greek Mafia Βαγγέλη Ζαμπούνη τα ξημερώματα της προηγούμενης Κυριακής έξω από βενζινάδικο στον Νέο Κόσμο που τελούσε υπό τον έλεγχο του θύματος έστρεψε το βλέμμα των Αρχών και πάλι στις ύποπτες διασταυρώσεις του οργανωμένου εγκλήματος με το εμπόριο καυσίμων.
Άλλωστε, οι συλλήψεις της ΕΛ.ΑΣ. που έλαβαν χώρα την περασμένη Τετάρτη ρίχνοντας φως σε μια σειρά από δολοφονίες και άλλες εγκληματικές ενέργειες με στόχο ηγετικά στελέχη της εγχώριας μαφίας ανέδειξαν εκ νέου τη σύνδεση του σκοτεινού χώρου του εγκλήματος με την εμπορία καυσίμων.
Συγκεκριμένα, η οργάνωση που εξαρθρώθηκε και η οποία ανταγωνιζόταν άλλες αντίστοιχες για τον έλεγχο του παράνομου εμπορίου τσιγάρων στη χώρα μας είχε πραγματοποιήσει (τον Ιούνιο του 2023) εμπρηστική επίθεση στο πρατήριο καυσίμων του άλλοτε «κεφαλιού» της Greek Mafia, Γιάννη Σκαφτούρου, στον Ασπρόπυργο, το οποίο διατηρεί πλέον ο γιος του. Επιπλέον, ο 39χρονος που συνελήφθη την περασμένη Τετάρτη έχει επίσης υπό τον έλεγχό του πρατήριο καυσίμων αλλά και πλυντήριο αυτοκινήτων στον Ασπρόπυργο, τα οποία κατά καιρούς λειτουργούσαν ως ορμητήρια της εγκληματικής οργάνωσης.
Τον Ιούλιο του 2022 ο 38χρονος Γιώργος Μήτσου, επιχειρηματίας που δραστηριοποιούνταν επίσης στο εμπόριο καυσίμων και φέρεται να είχε σχέσεις με το οργανωμένο έγκλημα, έπεσε νεκρός μετά από καταιγισμό πυροβολισμών σε βενζινάδικο συμφερόντων του στον Γέρακα. Η ίδια ιστορία εκτυλίχθηκε και στη Νίκαια τον Ιούλιο του 2021, όταν 35χρονος αλβανικής καταγωγής δολοφονήθηκε με αλλεπάλληλους πυροβολισμούς στο βενζινάδικο που διατηρούσε – επισήμως – η γυναίκα του.
Παρόμοια περιστατικά έχουν λάβει χώρα πολλές φορές τις τελευταίες δύο δεκαετίες, με πρατήρια καυσίμων να αποτελούν συχνό στόχο ένοπλων επιθέσεων, στα πλαίσια του συνεχιζόμενου «εμφυλίου» της ελληνικής νύχτας. Επιθέσεις έχουν σημειωθεί και εκτός Αττικής, για παράδειγμα στη Θεσσαλονίκη και στον Βόλο.
«Ξέπλυμα χρήματος»
Τι είναι, όμως, αυτό που κάνει τον συγκεκριμένο τομέα ελκυστικό για τους παραβατικούς του οργανωμένου εγκλήματος; «Το εμπόριο καυσίμων είναι ιδανικό για το ξέπλυμα χρήματος, λόγω της υψηλής φορολογίας» λέει στα «ΝΕΑ» η πρόεδρος της Ενωσης Βενζινοπωλών Νομού Αττικής (ΕΒΝΑ) Μαρία Ζάγκα.
«Η παρανομία στο εμπόριο καυσίμων είναι μια παλιά ιστορία που ξεκινά πολλά χρόνια πίσω, από τότε που ξεκίνησε η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) το 2010, αλλά και του ΦΠΑ. Είναι το μοναδικό προϊόν που έχει φόρο στον φόρο» τονίζει η ίδια και συνεχίζει: «Κλείνουν πολλά πρατήρια τα τελευταία χρόνια. Είτε τα παίρνουν οι εταιρείες εμπορίας καυσίμων για να κρατήσουν το σημείο πώλησης και το μερίδιό τους στην αγορά (ακόμα κι αν αυτό οδηγεί σε ζημία) είτε τα παίρνουν παράνομοι».
Μάλιστα, όπως σημειώνει η πρόεδρος της ΕΒΝΑ, οι παραβατικοί συχνά εκμεταλλεύονται τις οικονομικές δυσκολίες των πρατηριούχων για να αγοράσουν την επιχείρηση, υπερκαλύπτοντας μάλιστα τις οικονομικές τους απαιτήσεις. «Είναι οι ίδιοι που δραστηριοποιούνται στο παράνομο εμπόριο τσιγάρων και ποτών, όπλων, ναρκωτικών και εμπορίας ανθρώπων» περιγράφει η Μαρία Ζάγκα.
Οι αχυράνθρωποι
Όσον αφορά τον αριθμό των πρατηρίων καυσίμων που ελέγχονται από το οργανωμένο έγκλημα, αυτός δεν μπορεί να εκτιμηθεί, παρά τα όσα γράφτηκαν τις προηγούμενες ημέρες και έκαναν λόγο για 50 έως και 500. Πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», πάντως, θέλουν μια σειρά από επιχειρηματίες τα ονόματα των οποίων έχουν εμπλακεί σε υποθέσεις του οργανωμένου εγκλήματος να έχουν υπό τον έλεγχό τους, μέσω αχυρανθρώπων, περίπου 15-20 πρατήρια έκαστος.
«Δεν φαίνεται να υπάρχει κάποια συγκεκριμένη περιοχή με παραβατικά πρατήρια» επισημαίνει, εξάλλου, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) Γιάννης Αληγιζάκης, εξηγώντας πως πρόκειται για μία διαδεδομένη πρακτική, όχι μόνο στην Αττική, αλλά σε ολόκληρη τη χώρα. Όσον αφορά το πώς αναγνωρίζει κανείς ένα πρατήριο στο οποίο εμπλέκονται κακοποιά στοιχεία, η απάντηση που δίνουν οι φορείς της αγοράς είναι σαφής: «Μια τιμή κοντά στην τιμή του διυλιστηρίου οφείλει να προβληματίσει τον καταναλωτή. Ποιος έμπορος πουλάει το προϊόν του σε τιμή κόστους» διερωτάται με νόημα ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ.
«Η παραβατικότητα πιέζει αθέμιτα την αγορά, πρέπει να υπάρξει κρατική παρέμβαση» τονίζει από την πλευρά του και ο Μιχάλης Κιούσης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βεζινοπωλών Ελλάδος (ΟΒΕ) και καταλήγει: «Όσοι πουλάνε φθηνά δεν είναι όλοι παραβατικοί, αλλά όσοι είναι παραβατικοί πουλάνε φθηνά».
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.