Χρόνο με τον χρόνο μειώνονται οι μαθητές τόσο στην Πρωτοβάθμια, όσο και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Ηλείας, με αποτέλεσμα σχολεία να συρρικνώνονται ή ακόμα και να κλείνουν, ιδίως στις ορεινές κοινότητες του νομού.
Δυστυχώς τα στοιχεία τα οποία δημοσιεύουμε σήμερα δεν είναι ενθαρρυντικά και δείχνουν το μεγάλο μέγεθος του προβλήματος. Και το χειρότερο είναι ότι δεν υπάρχει μια αίσθηση αισιοδοξίας για το άμεσο μέλλον, αφού οι νέες οικογένειες λόγω της οικονομικής κρίσης, αλλά και των περιορισμένων κινήτρων από την πολιτεία, εδώ και πολλά χρόνια, κάνουν ένα με δύο παιδιά το πολύ και πολλές από αυτές μάλιστα φεύγουν από τις κοινότητες που ζούσαν και έρχονται στις πόλεις, μεγεθύνοντας το πρόβλημα. Χαρακτηριστικά να γράψουμε ότι στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Ηλείας το 2018-2019 φοιτούσαν 10.519 μαθητές, ενώ φέτος θα φοιτήσουν 8.919, δηλαδή 1.600 λιγότεροι!
Και εδώ είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα, δηλαδή στις μικρές ηλικίες! Αντίστοιχα στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση Ηλείας, όπου και εκεί τα πράγματα δεν είναι πολύ καλύτερα, το σχολικό έτος 2018- 2019 στην πρώτη γυμνασίου είχαμε 1.477 μαθητές και στη δευτέρα τάξη γυμνασίου 1265 μαθητές, ενώ φέτος αντίστοιχα θα έχουμε 1.516 μαθητές στην Α’ γυμνασίου και 1.320 μαθητές στην Β’ Γυμνασίου. Και μπορεί να φαίνεται μία μικρή αύξηση, όμως οι μαθητές που θα φοιτήσουν φέτος στην δευτεροβάθμια Ηλείας, θα είναι ελαφρώς μειωμένοι σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, αφού την περίοδο 2019-2020 είχαμε 1502 μαθητές στην πρώτη γυμνασίου και 1295 στη δεύτερα, το 2020 – 2021 είχαμε 1581 στην πρώτη τάξη του γυμνασίου και 1329 στην δεύτερη τάξη, ενώ το 2021- 22 είχαμε 1571 την πρώτη τάξη και 1423 στη Δευτέρα.
Η εφ. «Πατρίς» μίλησε με τους διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηλείας κ.κ. Ανδρέα Καρατζά και Ανδρέα Ζέρβα που μας τόνισαν για το δημογραφικό πρόβλημα στα σχολεία του νομού.
Ανδρέας Καρατζάς: «Το δημογραφικό πρόβλημα είναι πολύ έντονο στην Ηλεία»
Ο διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηλείας κ. Ανδρέας Καρατζάς τονίζει: «Το δημογραφικό πρόβλημα είναι πολύ έντονο στην Ηλεία, γιατί τα παιδιά μειώνονται από χρόνο σε χρόνο, με αποτέλεσμα να μειώνονται και τα τμήματα και η δυναμικότητα των σχολείων. Ήδη στην ορεινή Ηλεία έχουμε πολλές αναστολές ολιγοθέσιων σχολείων. Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηλείας προσπαθεί να κρατήσει ανοιχτά όσα περισσότερα μπορεί μονοθέσια και διθέσια δημοτικά και νηπιαγωγεία, για να εξυπηρετήσει τους γονείς, κυρίως στα ορεινά τμήματα της Ηλείας. Αυτό είναι το πιο σημαντικό για μας, γι’ αυτό κάναμε το Πανόπουλο και το Κέντρο από πενταθέσιο – εξαθέσιο, ενώ τη Δευτέρα ανοίγει και το Νηπιαγωγείο Καλλιθέας, προκειμένου να στηρίξουμε τις μεγάλες ανάγκες των γονέων για την εκπαίδευση των παιδιών τους. Προσπαθούμε να διατηρήσουμε τα σχολεία μας έστω και με λιγότερο αριθμό μαθητών».
Ανδρέας Ζέρβας: «Θα πρέπει η πολιτεία να λάβει τα απαιτούμενα μέτρα, πριν οι καταστάσεις διαμορφωθούν στο χειρότερο»
Από την πλευρά του ο κ. Ανδρέας Ζέρβας, Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηλείας, τονίζει: «Το δημογραφικό αποτελεί πρόβλημα για τη χώρα μας εδώ και δεκαετίες. Αιτίες που πρέπει να εξετασθούν είναι το ότι υπάρχει υπογεννητικότητα για λόγους ιατρικούς, λόγους οικονομικών δυσχερειών, οι νέοι αποφασίζουν να τεκνοποιήσουν σε μεγαλύτερη ηλικία από ότι παλαιότερα λόγω σπουδών, λόγους επαγγελματικής αποκατάστασης, αλλαγή νοοτροπίας και φιλοσοφίας της ζωής και της οικογένειας κλπ. Υπάρχει μείωση του πληθυσμού αλλά ταυτόχρονα υπάρχει εισροή μεταναστών. Έτσι το πρόβλημα γίνεται σύνθετο με παραμέτρους την μείωση του ιθαγενούς πληθυσμού αλλά και την αφομοίωση των εισερχομένων πληθυσμών και τη ένταξή τους στην Ελληνική κοινωνία. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται πως η εκπαίδευση επηρεάζεται από το δημογραφικό. Ο αριθμός των μαθητών μειώνεται γενικά. Υπάρχουν περιπτώσεις που σχολεία εξακολουθούν να λειτουργούν λόγω εγγραφών και προσέλευσης μαθητών τέκνων μεταναστών ή μετακινούμενων πληθυσμών. Η Ελληνική πολιτεία με τον νόμο 2413 (ΦΕΚ 124/17-6-1996) εισήγαγε τη διαπολιτισμική εκπαίδευση, αλλά και μέσω της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης γίνεται προσπάθεια να υπάρξει ένταξη και αφομοίωση των νέων μαθητών, ώστε να αποφευχθούν κατά το δυνατόν κοινωνικά προβλήματα. Τα ανωτέρω, με λήψη ταυτόχρονων θεσμικών και οικονομικών μέτρων για την ενίσχυση της οικογένειας και ειδικά των πολυτέκνων, βοηθούν να επουλωθεί εν μέρει και να βελτιωθεί η διαμορφούμενη κατάσταση λόγω του δημογραφικού προβλήματος. Θα πρέπει η πολιτεία να επαγρυπνά και να λάβει τα απαιτούμενα μέτρα, πριν οι καταστάσεις διαμορφωθούν στο χειρότερο».
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.