Θετικές είναι οι εξελίξεις για τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα- Πύργος, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες της εφ. «Πατρίς» μέσα στον επόμενο μήνα αναμένεται να δοθεί το πράσινο φως από την Κομισιόν για την επανέναρξη του έργου.
Σύμφωνα με ανώτατες πηγές ο αγώνας δρόμου για να ξεπεραστούν τα εμπόδια ολοκληρώνεται με επιτυχία και στόχος είναι η άμεση εκκίνηση του έργου. Η επικοινωνία με τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ε.Ε. είναι συνεχής.
Η ελληνική πλευρά έχει υποβάλει τον φάκελο προγνωστοποίησης, έχει αποστείλει όλα τα στοιχεία που σχετίζονται με τη μελέτη προσφοράς – οφέλους και αναμένει άμεσα την θετική γνωμοδότηση, ώστε το έργο να ενταχθεί εκ νέου στην παραχώρηση της Ολυμπίας οδού.
Παρέμβαση στην Επιτροπή
Την επίσπευση των διαδικασιών έγκρισης του έργου από τις αρμόδιες υπηρεσίες ζήτησε και ο Κυριάκος Μητσοτάκης από την αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μαγκρέτε Βεστάγκερ κατά την πρόσφατη επίσκεψή της στην Αθήνα. Ο πρωθυπουργός, που έχει πάρει πάνω του μεγάλο μέρος των πιέσεων πρός την Επιτροπή, εξήγησε στην κ. Βεστάγκερ, ότι «το έργο είναι ζωτικής σημασίας, καθώς θρηνούμε πολλές ζωές κάθε χρόνο».
Για να ξεπεραστούν τα εμπόδια που υπάρχουν αρχικά ελήφθη επέκταση, ώστε το έργο να ενταχθεί στην περίοδο 2021-2027, ενώ ζητήθηκε τα 77 χλμ. του δρόμου να επιστρέψουν στην παραχώρηση.
Όπως μεταφέρουν στην εφ.«Πατρίς» αρμόδιες πηγές «επόμενο βήμα θα είναι να έρθει άμεσα η σύμβαση στη Βουλή και το φθινόπωρο οι μπουλντόζες να πιάσουν δουλειά».
Το ιστορικό του έργου
Το έργο της Πατρών – Πύργου είχε φθάσει σε σημείο δημοπράτησης το 2014 (ΝΔ), με μία μόνο εργολαβία προϋπολογισμού 443 εκατ.€.
Το 2015, η νέα κυβέρνηση ( Σύριζα) ακύρωσε τον ενιαίο διαγωνισμό για να προχωρήσει στην υλοποίηση του έργου, μέσω 8 εργολαβιών.
Η απόφαση αυτή είχε σαν αποτέλεσμα μια σημαντική καθυστέρηση (2 χρόνια μέχρι να ετοιμαστούν τα τεύχη δημοπράτησης και να διεξαχθούν διαγωνισμοί και για τις 8 εργολαβίες, που είχαν τελικά συνολικό προϋπολογισμό 510 εκατ.€). Οι διαγωνιζόμενοι προσέφεραν εκπτώσεις που κυμαίνονταν στο 50%, ενώ υπήρξαν πολλές δικαστικές διαμάχες σε πολλούς διαγωνισμούς.
Η κατάσταση το 2019 ήταν να έχουν υπογραφεί 5 από τις 8 συμβάσεις , ενώ για τις υπόλοιπες 2 (Δουναίικα – Πύργος και Βάρδα – Α.Κ. Κυλλήνης) ο προσωρινός ανάδοχος είχε κηρυχθεί οριστικά έκπτωτος (Καλογρίτσας), καθώς δεν μπόρεσε να προσκομίσει την απαραίτητη εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης για το έργο.
Οσον αφορά στο τρίτο τμήμα (Α.Κ.Κυλλήνης-Αμαλιάδα) υπήρχαν αιτήσεις ακύρωσης στο ΣτΕ μεταξύ των συμμετεχόντων, που μέχρι το Σεπτέμβριο 2020 – οπότε ακυρώθηκε ο εν λόγω διαγωνισμός – δεν είχαν ακόμα τελεσιδικήσει.
Αν οι συμβάσεις που είχαν τελικά υπογραφεί ολοκληρώνονταν , θα μπορούσε να παραδοθεί μόνο το τμήμα από ΒΙ.ΠΕ. Πάτρας έως τα Σαγαίικα, μήκους περίπου 23 χλμ , που αφορά τις 4 εργολαβίες, καθώς το τμήμα Αμαλιάδα- Δουναίικα δεν μπορούσε να αξιοποιηθεί. Δυστυχώς η πρόοδος στις συμβάσεις αυτές ήταν ελάχιστη. Ενώ είχε περάσει σχεδόν το 1/3 του συμβατικού χρόνου, η πρόοδος των εργασιών κυμαινόταν σε μονοψήφια ποσοστά στις 4 εργολαβίες από 0,11% έως 2% και σε μία μόνο έφτανε στο 14%.
Όπως είναι προφανές με αυτούς τους ρυθμούς ήταν δύσκολο να προβλεφθεί πότε θα ολοκληρώνονταν οι εν λόγω εργολαβίες ( και αν αυτό γινόταν μετά το τέλος του 2023, θα σταματούσε η κοινοτική χρηματοδότηση για το έργο).
Πρέπει να σημειωθεί ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με δεδομένο ότι διαφωνούσε με την κατάτμηση του έργου σε 8 εργολαβίες, είχε δηλώσει ότι δε θα συναινούσε στη χρηματοδότηση του έργου από την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027.
Από τη Νέα Δημοκρατία ακυρώθηκε η διαδικασία αυτή, ακυρώνοντας και τις συμβάσεις με τους αναδόχους των πέντε τμημάτων του έργου ,αφού υπήρχαν τα ανωτέρω προβλήματα και ενστάσεις και προχώρησε στη διαδικασία της παραχώρησης στην Ολυμπία Οδό για την κατασκευή του έργου.
Εν τω μεταξύ το Υπουργείο Υποδομών , αναγνωρίζοντας ότι ο υφιστάμενος δρόμος έχει μεγάλη επικινδυνότητα και γίνονται συχνά θανατηφόρα ατυχήματα, δημοπράτησε στις αρχές του τρέχοντος έτους (2021) ένα έργο, προϋπολογισμού 30 εκατ.€ , που αφορά σε δράσεις για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στον άξονα.
Ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη και μέσα στο καλοκαίρι αναμένεται ανάδοχος.
Τι λέει η Ευρώπη
H DG GROW (Γενική Διεύθυνση για την εσωτερική αγορά, τη βιομηχανία και την επιχειρηματικότητα και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αποφάνθηκε ότι η εκ νέου ενσωμάτωση του Πάτρα-Πύργος στη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας οδού είναι συμβατή με το κοινοτικό δίκαιο.
Η συνολική επένδυση για το έργο «Κατασκευή αυτοκινητόδρομου Πάτρας Πύργου είναι 462 . 408 .156 euro με το Ταμείο συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης να συνεισφέρει 293. 060 . 343 ευρώ μέσω του επιχειρησιακού προγράμματος «Υποδομές μεταφορών, περιβάλλον και βιώσιμη ανάπτυξη» για την προγραμματική περίοδο 2014-2020.
Η έγκριση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού (DG COMP) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι η μοναδική εκκρεμότητα που απομένει για την ένταξη του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος στην Ολυμπία Οδό , σχεδόν επτά έτη μετά από την εξαίρεση του από το συμβατικό αντικείμενο της Ολυμπίας Οδού και την απόφαση να υλοποιηθεί ως δημόσιο έργο.
Πρέπει να γνωρίζουμε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο επίπεδο των περιφερειακών ταμείων προκρίνει-εγκρίνει τα λεγόμενα μεγάλα δημόσια έργα, δηλαδή πρέπει να είναι προϋπολογισμού τουλάχιστον 50 εκατ. ευρώ.
Η υφιστάμενη καθυστέρηση, αυτή καθ’ εαυτή δεν δημιουργεί πρόβλημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αρκεί να μην είναι αδικαιολόγητη και να μην ξεπερνά ένα εύλογο χρονικό διάστημα.
Μαζί με τις νέες διεργασίες ο Καραμανλής είχε ανακοινώσει την αλλαγή του τρόπου χρηματοδότησης, προτείνοντας να μετατραπεί το έργο σε ΣΔΙΤ, δηλαδή Σύμβαση Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα.
Ο «νεωτερισμός» είναι ότι εισάγονται και ιδιωτικά κεφάλαια πέραν των δημοσίων κεφαλαίων και των Ευρωπαϊκών για τη συγχρηματοδότηση του έργου.
Έργα ΣΔΙΤ έχουν γίνει αρκετά στην Ελλάδα και με μεγάλη επιτυχία. Έχουν γίνει στην Κοζάνη (ο νέος Σταθμός) εδώ και 4-5 χρόνια. Ήταν το πρώτο μεγάλο έργο διαχείρισης λυμάτων υψηλής τεχνολογίας. Έχει γίνει κάτι αντίστοιχο στην Αλεξανδρούπολη, έχουν γίνει πολλά βιοκλιματικά κτίρια ανά την Ελλάδα.
Με αυτό τον τρόπο της συγχρηματοδότησης, σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα, τον οποίο υποστηρίζει και η Ευρωπαϊκή Ένωση, «η μπάλα είναι αυτή τη στιγμή στην μεριά της Ελλάδας», με την έννοια ότι εξ αντικειμένου υπάρχει σημαντική χρονική καθυστέρηση και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή περίμενε μία έκθεση από την Ελληνική πλευρά για να αιτιολογήσει με την ανάλογη επιχειρηματολογία και στοιχεία ακλόνητα, τους λόγους όλης αυτής της καθυστέρησης (ήδη κατά δήλωση του κ. Καραμανλή έχει ήδη σταλεί).
Σε ερώτησή μας «Αν το γεγονός ότι καλείται η Ελληνική πλευρά να υποβάλλει μια έκθεση εμπεριστατωμένη και να αιτιολογήσει όχι μόνο γιατί καθυστέρησε, αλλά και την αλλαγή της φυσιογνωμίας του έργου, συνεπάγεται ότι ξεκινά ουσιαστικά απ’ την αρχή;» η απάντηση που μας δόθηκε ήταν:
«Από οικονομικής πλευράς όχι. Διότι τα κονδύλια είναι «ζωντανά» μέχρι το 2023. Σε κάθε περίπτωση ο χρόνος μοιάζει πολύς, αλλά δεν είναι. Οι νέες συμβασιοποιήσεις και η ουσιαστική έναρξη των έργων το 2023 για να αρχίσουν να «πέφτουν» τα χρήματα, όταν δηλαδή έχει επισήμως εγκριθεί και υλοποιηθεί η έναρξη του έργου, είναι ένας χρόνος εύλογος, αλλά όχι άπλετος.
Καραμανλής: Σε δύο χρόνια κάνουμε όσα δεν έγιναν τα προηγούμενα 4,5 χρόνια
ΕΡΩΤΗΣΗ ΕΦ ΠΑΤΡΙΣ: «Το τελευταίο εμπόδιο προκειμένου να ξεκινήσει το μεγάλο έργο της Πατρών – Πύργου είναι η έγκριση της τρίτης επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Υπάρχει χρονικό πλαφόν και κάποια εκτίμηση του χρόνου θετικής απάντησης; Έχει σταλεί τεκμηριωμένη έκθεση της Ελλάδος στην Επιτροπή από την Ελληνική Κυβέρνηση; Αν, ναι, αυτή συνοδεύεται με θετική εισήγηση στα αρμόδια θεσμικά όργανα;»
ΑΠΑΝΤΗΣΗ Κ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ: Στο θέμα της Πατρών-Πύργου υπάρχει το «ουσιαστικό»: το έργο αυτό είχε δημοπρατηθεί ενιαίο το 2014 και σήμερα θα είχε ολοκληρωθεί κι οι πολίτες θα χρησιμοποιούσαν έναν σύγχρονο ασφαλή αυτοκινητόδρομο, αν δεν είχε αποφασίσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ να το σπάσει σε 8 κομμάτια.
Γιατί το έκανε αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ; Γιατί πίστευε ότι αυτό βόλευε τον τότε αγαπημένο του εργολάβο κ. Καλογρίτσα, προφανώς ως μέρος της προίκας για να φτιάξει το περίφημο ΣΥΡΙΖΑ channel για το οποίο τόσα ενδιαφέροντα μαθαίνουμε τελευταία…
Ποιο ήταν το αποτέλεσμα; Ότι το έργο έμπλεξε και επί χρόνια κινδύνευσε σοβαρά να μην γίνει ποτέ πραγματικότητα. Είχαμε, λοιπόν, να αντιμετωπίσουμε αυτό το σύνθετο πρόβλημα και να διανύσουμε μακρύ δρόμο για να σώσουμε το έργο.
Μέχρι σήμερα έχουμε κάνει τα εξής:
Βάλαμε τέλος στο αδιέξοδο της κατάτμησης σε 8 κομμάτια.
Δουλέψαμε συστηματικά και τελικά πετύχαμε την αλλαγή στάσης της Κομισιόν για τη δυνατότητα χρηματοδότησής του πέραν του 2023.
Το εντάξαμε στη Σύμβαση της Ολυμπίας Οδού.
Με εξίσου συστηματική προσπάθεια, πήραμε το πράσινο φως από τη Γενική Διεύθυνση Εσωτερικής Αγοράς της Κομισιόν.
Μέσα σε λιγότερο από δύο χρόνια κάναμε όσα δεν έγιναν τα προηγούμενα 4,5 χρόνια.
Tι παρέλαβε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας μετά από 4,5 χρόνια ΣΥΡΙΖΑ:
. Στο 1ο τμήμα δεν είχε γίνει καμία απολύτως εργασία και ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος γιατί δεν είχε εγγυητική.
. Στο 2ο, αντί για 33% είχαμε πρόοδο εργασιών στο 14%. Αυτό ήταν και το καλύτερο από τα οκτώ.
. Στο 3ο τμήμα, δεν έγινε καμία εργασία γιατί εκκρεμούσε στο ΣτΕ.
. Στο 4ο, δεν έγινε καμία εργασία, ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος γιατί δεν είχε εγγυητική.
. Στο 5ο, είχαμε υλοποίηση εργασιών μόνο στο 0,12%.
. Στο 6ο τμήμα, είχαμε υλοποίηση εργασιών μόνο στο 2%.
. Στο 7ο, είχαμε υλοποίηση εργασιών μόνο στο 0,62%.
. Και στο 8ο, μετά από υλοποίηση εργασιών μόνο στο 0.1% ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος.
Δηλαδή στα οκτώ τμήματα, είχαμε εναλλάξ τέσσερα που δεν είχαν καν ανάδοχο και τέσσερα που είχαν πρόοδο έργου λίγο πάνω από το μηδέν. Αυτό είναι το έργο για το οποίο είναι περήφανοι στο ΣΥΡΙΖΑ
To έργο θα ξεκινήσει άμεσα με το που θα δοθεί η τρίτη και τελευταία έγκριση από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν και δεδομένου πως πρόκειται για πεδινό έργο, θα είναι έτοιμο τέλη 2023- αρχές 2024.
Και τώρα , όπως είπατε , είμαστε στην τελευταία στροφή: Οι Ελληνικές Αρχές έστειλαν το φάκελο προγνωστοποίησης στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού στις 15/12/20.
Οι υπηρεσίες της Επιτροπής ζήτησαν διευκρινιστικά στοιχεία στις 11/2/2021 τα οποία εστάλησαν στις 7/4/21.
Έκτοτε αναμένουμε τη θετική γνώμη της Επιτροπής.
Το θέμα δεν αποτελεί μόνο υψίστης προτεραιότητας για το Υπουργείο, αλλά προσωπικά ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης πιέζει για επίλυση. Γι’ αυτό και ετέθη στην πρόσφατη επίσκεψη της Αντιπροέδρου της Επιτροπής της Κυρίας Margrethe Vestager, η οποία προΐσταται της συγκεκριμένης Γενικής Διεύθυνσης. Στη συζήτηση-συνάντηση που έγινε με τον Πρωθυπουργό δεσμεύτηκε για την ταχύτερη ολοκλήρωση της διαδικασίας»:
*Αναμένεται άμεσα η θετική γνωμοδότηση ώστε το έργο να ενταχθεί αμέσως στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού
«Πετύχαμε την αλλαγή στάσης της κομισιόν για χρηματοδότηση του έργου πέρα του 23»
Ότι επιπλέον στοιχεία ζητήθηκαν στάλθηκαν στις 7 Απριλίου του 2021.
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.